Kvalita vôd v poľnohospodárskych oblastiach. Pravidelne hodnotíme kvalitu podzemnej a povrchovej vody vo vzťahu k vplyvu používania poľnohospodárskych hnojív, ako aj krátkodobé zmeny a dlhodobý vývoj znečistenia podzemnej a povrchovej vody dusičnanmi a ďalšími dusíkatými látkami, zlúčeninami fosforu (vo vzťahu k eutrofizácii povrchových vôd, procesom erózie pôdy). V prípade zistených vysokých koncentrácii týchto znečisťujúcich látok sa zameriavame na preukázanie príčin a navrhujeme riešenia s cieľom dosiahnutia súladu s normami kvality podzemnej vody. Výsledky o kvalite vody, poľnohospodárskom vplyve a rozsahu zraniteľných oblastí sú súčasťou správ o stave implementácie smernice Rady 91/676/EHS, ktoré sú predkladané za 4-ročné obdobie Európskej komisii a následne zverejnené.
VÚVH zodpovedá za vymedzenie zraniteľných oblastí, t. j. vysoko rizikových území z hľadiska znečistenia podzemnej a povrchovej vody dusičnanmi, ktoré by mohli byť zasiahnuté v prípade nerealizovania Programov hospodárenia na predchádzanie a zníženie znečistenia vôd dusičnanmi a pravidelne zabezpečuje ich aktualizáciu. V zraniteľných oblastiach platia osobitné podmienky a sú uplatňované opatrenia, na ktorých tvorbe sa spolupodieľame s cieľom zabezpečenia ochrany vôd. Aktuálne platné zraniteľné oblasti sú uvedené v nariadení vlády SR č. 174/2017 Z. z.
Revízie zraniteľných oblastí SR
Dusičnanová smernica vyžaduje od členských štátov zraniteľné oblasti kontrolovať a podľa potreby revidovať alebo rozširovať ich vymedzenie minimálne každé 4 roky, tak aby sa zohľadnili aj zmeny a skutočnosti, ktoré nebolo možné v čase ich identifikácie a vymedzenia predvídať.
Na základe navrhnutého metodického postupu, ktorý sme vypracovali v spolupráci s SHMÚ bola v roku 2020 realizovaná revízia zraniteľných oblastí. Východiskovými podkladmi pre ich revíziu boli predovšetkým výsledky z monitorovania kvality podzemných a povrchových vôd. Ďalšími dôležitými podkladmi boli napríklad informácie o využívaní krajiny, hydrologických pomeroch, stave a zraniteľnosti vôd, zdrojoch znečisťovania pomáhajúce odlíšiť pôvod znečistenia a vypočítané bilancie na určenie dominantného zdroja znečisťovania.
Celkový počet zraniteľných oblastí SR sa po revízii zvýšil o 51 obcí oproti počtu obcí, ktoré vstupovali do prehodnotenia, z pôvodných 1 344 na 1 395 s výmerou využívanej poľnohospodárskej pôdy 12 336,18 km2. Výsledky revízie sú premietnuté do novelizácie nariadenia vlády SR č. 174/2017 Z. z., ktorým sa ustanovujú citlivé oblasti a zraniteľné oblasti v znení nariadenia vlády SR č. 62/2022 z 2. marca 2022.
Revízia vymedzenia zraniteľných oblastí na Slovensku bola spracovaná na základe aktualizovanej metodiky z roku 2012, pričom v rámci tejto revízie bola detailne rozpracovaná aj časť týkajúca sa povrchových vôd.
Výsledkom bolo zníženie počtu obcí vymedzených ako zraniteľné oblasti SR na 1 344 s výmerou poľnohospodárskej plochy 12 986,62 km2. Hlavným dôvodom na vyradenie jednotlivých obcí zo zraniteľných oblastí boli najmä dokumentované veľmi nízke koncentrácie dusičnanov v monitorovaných objektoch v týchto lokalitách, ktoré naviac vykazovali aj dlhodobo klesajúci alebo stabilný trend vývoja dusičnanov. Výsledky revízie sú premietnuté do novelizácie nariadenia vlády SR č. 174/2017 Z. z., ktorým sa ustanovujú citlivé oblasti a zraniteľné oblasti.
Vo fáze príprav na implementáciu dusičnanovej smernice, boli v rokoch 2001 – 2003 pre stanovenie rozsahu zraniteľných oblastí v SR vypracované štúdie a analýzy existujúceho stavu obsahu dusičnanov a dusíkatých látok vo vodách v SR a následne bol určený rozsah týchto oblastí.
Takto stanovené zraniteľné oblasti boli v roku 2003 schválené vládou Slovenskej republiky v nariadení vlády SR č. 249/2003 Z. z., neskôr nahradenom novším nariadením vlády SR č. 617/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú citlivé oblasti a zraniteľné oblasti, s účinnosťou od 1. januára 2005. Za zraniteľné oblasti boli ustanovené poľnohospodársky využívané plochy v katastrálnych územiach 1 524 obcí s celkovou plochou 14 617,85 km2.
V rokoch 2008 a 2012 boli vykonané revízie zraniteľných oblastí, ktoré ale neboli implementované do legislatívy Slovenskej republiky.